Nieuws
  • Register

"Om te kunnen 'pieken' moet je vooral focussen op basistrainingen aan een traag tempo", feit of fictie?
Ook u hebt meer dan waarschijnlijk al een gesprek gevoerd over wat nu de beste trainingsvorm is om een opperbeste conditie te verkrijgen.

Moeten we vooral denken aan een zo breed mogelijke basisconditie waarbij we lang aan een traag tempo rijden, of moeten we toch vooral focussen op intensievere trainingen? Of, ligt de waarheid ergens tussenin? Simon Richardson en Daniel Lloyd van Globay Cycling Network zochten het uit en gingen te rade bij professor in Sportwetenschappen Louis Passfield.


Piramide
De meest gangbare theorieën visualiseren het conditiepijl van een atleet met een piramide. Hoe breder de onderste lagen - de basisconditie - hoe hoger de top - de conditiepiek - kan worden gevormd. Volgens deze theorie moet een renner dus eerst veel en langdurige trainingen afwerken vooraleer deze kan toewerken naar een echte topconditie. Redenen hiervoor zijn het aansterken van de spiervezels, betere energie-opname en verhoging van je vo2 max.

 

 

Betere conditie in minder tijd
Echter, in een wereld waarin tijd het allergrootste obstakel is om veel te fietsen, zijn vele en langdurige trainingen dan wel noodzakelijk om een hoog conditiepeil te bereiken? Professor in sportwetenschappen Louis Passfield getuigt.
"De theorieën over noodzakelijke basistrainingen zijn verouderd. Er is geen enkel bewijs dat lsd (long slow distance) trainingen voorafgaand aan intensieve trainingen moeten worden uitgevoerd om tot de beste conditie te komen. Voor mensen die minder tijd hebben om te trainen, is het beter om de trainingen te variëren."
Wetenschappers aan de Universiteit van Kent lieten zo 2 groepen fietsers testen op conditietoename. Een eerste groep reed gemiddeld 1 tot 2 uur per week met een aantal zeer intensieve intervals van 30 seconden. Een tweede groep reed wekelijks 10 tot 12 uur aan een gematigd tempo (70% van vo2 max). Aan het einde van de periode werd de verbetering in conditie vergeleken. Vastelling: de groep die tot 6 keer langer op de fiets zat kende geen sterkere conditietoename dan de groep die amper 1 tot 2 uur per week had gefietst.

 

Basistraining Twee Groepen

 

Variatie, variatie, variatie
Daarmee suggereren dat we enkel nog intensieve trainingen moeten uitvoeren zou niet gezond zijn voor ons lichaam. Daarenboven zouden enkele cruciale lichaamsversterkende processen die basistrainingen met zich meebrengen over het hoofd worden gezien, want ook het enkel uitvoeren van tragere trainingen kent uiteraard nog steeds een gunstig effect op je algemene conditie.
Sleutel tot succes zit hem in het vinden van een goede balans. Een goede variatie tussen rustige en meer intensieve trainingen met een progressieve opbouw, gecombineerd met haalbare trainingsdoelen, zal uiteindelijk leiden tot een snelle en degelijke conditieverbetering.


Train slim en blijf gemotiveerd
Met andere woorden, met een slimme trainingsaanpak bespaar je heel wat aan saaie en lange trainingsuren, spaar je jouw materiaal en zal je merken dat je langer gemotiveerd blijft. Daarenboven zal je er ook in slagen met een stuk minder training toch sneller te fietsen.
Conclusie: varieer je trainingen genoeg om alle aspecten van conditietraining uit te oefenen, stel jezelf geregeld nieuwe haalbare en progressieve doelstellingen en vooral, geniet van het fietsen, want daar draait het uiteindelijk om!

 

 

Christina Perchtold wintertraining

CoalaWeb Social Tabs

S5 Box

Login