Nieuws
  • Register

Zwift is de eigenzinnige naam voor een online cycling game. Niets meer, maar zeker ook niets minder. Vergis je niet.

 Het is geen traditioneel computerspel, waarbij je van in je luie zetel een aantal renners aan stuurt (démarage, sprint, ontsnapping van de dag etc).

Je speelt enkel wanneer je zelf op de rollen aan het rijden bent. Op zich is dat niet nieuw, aangezien Tacx en andere firma’s al een virtueel platform aan bieden waarbij je tegen de computer (of tegen een andere Tacx gebruiker) kan rijden. Het nieuwe aan dit spel is dat iedereen met een ANT+ connectie
het spel kan spelen.

Wat heb je nodig? Vooreerst een indoor trainer die via ANT+ zijn gegevens over draagt. In aanmerking komen alle smart trainers (Wahoo Kickr, Cycleops Powerbeam, Tacx smart trainers, …) én alle renners die met een ANT+ power meter werken (Power2max, Stages, Powertap, Garmin Vector, …). Voor deze laatste categorie maakt het zelfs niet uit op wat voor rollenbank je kruipt want het wattage wordt in deze setup gemeten door een accessoire op de fiets zelf. Daarnaast heb je een computer nodig en een ANT+ usb stick (kostprijs 45 euro) om de data te downloaden en een connectie met Zwift te maken.
Het programma kan men gratis downloaden van de site, een login aanvragen en starten maar. Ondergetekende heeft het programma getest met een Scoppio racefiets en een Stages power meter in combinatie met een stokoude Tacx flow. Eens de setup voltooid is, kan je je fiets en je raceoutfit “customizen” zoals dat zo mooi heet in het vakjargon.

Daarna volgt de “device pairing” (connectie van Zwift met je power en hartslag meter) om vervolgens te starten met het spel. Of zoals ze het in het game zeggen: Ride on!

 

2015 01 20 1750333

 

Competitie als drijfveer
Eens gestart rij je in een virtuele wereld rondjes op een geaccidenteerd parcours. Tijdens de testfase zijn er twee circuits beschikbaar: Zwift Island
(ronde van acht min) en Watopia (ronde van 17 min). Op zich zijn het parcours en de “adembenemende vergezichten” niet hetgeen waarvoor ikzelf een trainingssessie op een indoor trainer uitvoer. Niet dat de graphics niet top zijn, want dat zijn ze wel, maar als ik wil genieten van de natuur ga ik niet in een duffe garage op de rollen rijden.
Het uitdagende aan het game zit hem in de interactie met andere renners en in het competitieve element. Van zodra je aanpikt bij iemand anders, kan je resoluut de kop trekken of in de wielen blijven hangen. Het game houdt hier rekening mee in die zin dat een renner die de kop neemt, een hogere inspanning moet leveren dan de renner die braaf in het wiel blijft hangen. Dat wordt netjes weergegeven in een balk rechts op het
scherm. Je ziet er je eigen naam en de inspanning die je op dat moment aan het leveren bent (uitgedrukt in wattage/kg lichaamsgewicht). Hoger
dan je eigen naam staan de renners die voor jou rijden. Bij deze renners wordt ook de inspanning weergegeven én het aantal seconden dat ze voor je uit rijden. Dit geeft volgende praktische situatie: ik rij aan een tempo van 2.3 watt/kg, en 20 seconden voor me zit er een renner aan 1.9 watt/kg te rijden. Bijgevolg zal ik langzaamaan de kloof dichten en deze renner in het vizier krijgen. Tenzij dat ook hij/zij het tempo gaat optrekken en aan 2.3 watt/kg gaat fietsen. Omgekeerd is het zo dat de renners die achter je rijden op het parcours, eveneens zichtbaar zijn in
dezelfde lijst. Je weet met andere woorden perfect wie er aan komt stormen en aan welke intensiteit dat zal zijn. Zo leer je anticiperen,
tactisch inhouden of (integendeel) voluit een “gat” van 10 seconden dicht vlammen. Het game gaat trouwens ver in de interactie tussen spelers. Met je smartphone kan je berichten sturen naar de renners (als je daar de energie voor hebt), maar evenzo een aantal bewegingen naar elkaar doen (zoals je hand op steken, elbow flick, wuiven) én elkaar opjutten met standaard kreten zoals hammertime en ride on. Zelfs wanneer je een
dipje hebt, bestaat er een passende uitspraak: i’m toast!


Laurens Ten Dam als trainingspartner
Naast de interactie met andere renners, zijn er ook een aantal uitdagingen aan het game verbonden. Zo kan je net als in het echte leven een bolletjes, groene en witte trui verdienen. Ze staan respectievelijk voor de bergprijs (helling van ongeveer 2min), sprint (van 25 seconden) en de beste rondetijd (ongeveer 15 minuten). Let wel, deze truien worden verdeeld onder de renners die op dat moment online zijn. Ondergetekende heeft zo een aantal keer een aanval gedaan met het oog op een speciale trui. Zowel de bollen als de groene trui behoren tot de mogelijkheden van een getrainde renner, en dat maakt het uiteraard een leuke bezigheid. Dat is natuurlijk sterk afhan kelijk van het deelnemersveld, niettegenstaande het een enorme kick geeft als je de bollen trui draagt tijdens een sessie waar profrenner Laurens Ten Dam zijn opwachting maakt. Laurens is namelijk peter van het project en duikt regelmatig op tijdens een training. Net zoals Jens Voigt en Fumiyuki Beppu trouwens. Door de bollen en de groene trui wordt je hoe dan ook geprikkeld om een kwaliteitsvolle trainingssessie af te werken. En dat is nog niet alles. Eens je een aantal kilometer hebt afgerond (iedere 100 km), komen er meer “features” beschikbaar. Zoals daar zijn: de keuze uit carbonnen velgen, nieuwe fietsmodellen, een “old skool” wieleroutfit en diets meer. Zo blijft het leuk, en blijf je gemotiveerd om verder te gaan met het spel. In de toekomst gaan er ook workouts (trainingen zeg maar) mogelijk zijn. Een krachttraining wordt dan mooi uitgezet op het parcours in Zwift. Of een klimtraining, sprinttraining etc. 

 

zwift images 03

 

Game verslaving
Verslaving en games, de zware woorden zijn gevallen. Geraak je verslaafd aan dit soort games en (zo ja) is dat dan ongezond? De grootste redenen voor verslaving aan computer spelletjes zijn de voortdurende afwisseling en nieuwe “uitdagingen” die beschikbaar worden.
Hier zet Zwift eveneens op in met een variatie aan parcoursen en extra bonus mogelijkheden die je kan verdienen. Zoals daar zijn: gedurende tien seconden super aerodynamisch zijn, vijf kg minder wegen (handig bij bergop) of een anti drafting boost (zorgt ervoor dat de anderen je moeilijker kunnen lossen uit de groep). Daarnaast speelt er ook een enorme sociale dynamiek tijdens het spelen van het game (het fietsen dus eigenlijk).
Want na een tijd begin je een aantal renners te (her)kennen (die op hun vast moment op de rollen rijden), kan je met je iphone berichten sturen en handgebaren maken én zijn er initiatieven zoals de WSR (Weekend Social Ride). Zelfs de sociale media (Facebook en Strava) zijn gelinked aan het spelletje. Alle ingrediënten voor een heuse verslaving zijn dus aanwezig. Tonnen plezier, sportieve uitdaging, parcours variatie én de interactie
met andere renners. Verslavend is het dus zéker en vast. En af en toe ga je serieus over je toeren tijdens het spel. Want een groene trui win je niet door relaxed te rijden, maar daarentegen door maximaal te sprinten (aan hartslag 195 voor ondergetekende). Wees daarvoor toch alert en luister naar je lichaam en je eigen mogelijkheden. Want in de échte wereld heb je maar één leven. Niettegenstaande dat, belet niets jou om je
rollentraining zo aangenaam en gevarieerd mogelijk te maken. Hammertime…

 

Artikel: Jan Van Herck

 

Voor de game, klik hier!

CoalaWeb Social Tabs

S5 Box

Login